عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد
سرخط خبرها

استقبال خوب هنردوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس

  • کد خبر: ۱۰۳۰۵۷
  • ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
استقبال خوب هنردوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس
موزه بزرگ خراسان در پارک کوهسنگی مشهد این روزها میزبان نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان افغانستانی با عنوان «هراتِ جان» است، نمایشگاهی که با استقبال هنر دوستان مشهدی روبرو شده است.

یاسمین پروانی | شهرآرانیوز؛ نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های برجای مانده از دوران باستان و یکی از آیین‌های برجسته در جفرافیای فرهنگی زبان فارسی است. فرصتی که طبیعت در اختیار فارسی‌زبانان جهان و دوست داران طبیعت در نقاط مختلف دنیا قرار داده تا همگرایی را جشن بگیرند.

در این میان ایران، افغانستان و تاجیکستان سه کشور دوست، برادر و همزبان در طول سالیان دراز تلاش کرده‌اند تا با تکیه بر نوروز و میراث کهن زبان فارسی بهار طبیعت را جشن بگیرند و همگام با زمین خود را برای سالی نو آماده کنند.

قصه مشهد و هرات اما با دیگر شهرهای حوزه جغرافیایی زبان فارسی متفاوت است، این دو شهر در طول قرن‌های متمادی همچون در خواهر تنی در کنار یکدیگر و هم گام باهم در جهت اعتلای ارزش‌ها کوشیده‌اند.

استقبال خوب هنر دوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس


اینجا ببینید: گزارش تصویری نمایشگاه هنرمندان هراتی در مشهد


آغوش باز مشهد به روی هنرمندان هراتی

این روزها هم طبیعت جامه نو به تن کرده، مشهد با آغوشی باز و مهربان میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمندان هراتی با عنوان «هراتِ جان» است.

برپایی این نمایشگاه در شهر مشهد آن هم در ایام نوروز فرصتی را فراهم کرده تا زائران و مجاوران حریم رضوی بتوانند با تبحر و هنر والای هنرمندان افغانستانی در زمینه مینیاتور، نقاشی و تهذیب آشنا شوند و فرصتی برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی دو کشور فراهم شود.

استقبال خوب هنر دوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس

۲۰هنرمند هراتی به مشهد آمدند | استقبال از نمایشگاه بی‌نظیر بود

وحیدالله سلطانی؛ رییس هیئت اعزامی و تیم فرهنگی هرات در این نمایشگاه در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه در این نمایشگاه ۲۰نفر از هنرمندان هراتی آثار خود را برای نمایش به مشهد آورده‌اند گفت: در این نمایشگاه آثاری مثل صنایع پوست و چرم، زیور آلات سنگی، هنر مینیاتور، نقاشی، خوشنویسی و هنر تهذیب برای بازدید هنردوستان ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری نمایشگاه ایجاد ارتباط بین هنرمندان ایرانی و افغانستانی و همچنین ایجاد ارتباط بین آثار هنری فاخر افغانستان با مخاطبان هنردوست ایرانی است.

استقبال خوب هنر دوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس

این هنرمند هراتی افزود: خوشبختانه استقبال از این نمایشگاه دور از تصور ما بوده و امیدواریم بتوانیم در آینده میزبان هنرمندان ایرانی در هرات باشیم.

وی ادامه داد: به نظر من دلیل استقبال بازدیدکنندگان ایرانی از صنایع دستی افغانستان در این نمایشگاه ریشه مشترک ما با برادران و خواهران ایرانی ما است، این دو کشور بیشتر از هر همسایه دیگری به هم نزدیک هستند، ما زبان، تاریخ، فرهنگ و دین مشترک داریم و همه این‌ها باعث نزدیکی بیش از پیش ما و ایرانی‌ها به یکدیگر است.

سلطانی علاقه‌مندی مردم ایران و آشنایی آنها با آثار هنری و تاریخی همسایه شرقی‌شان از نتایج اثربخش این نمایشگاه دانست و گفت: زمانی که بازدید کنندگان در این نمایشگاه صنایع دستی و هنری، نمایش‌های زنده هنرمندان هراتی و عکس‌هایی از جاذبه‌های گردشگری هرات را دیدند، شیفته شدند و از علاقه‌شان برای سفر به هرات گفتند و این اتفاق مبارکی است.

استقبال خوب هنر دوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس

این هنرمند هراتی درباره ضرورت برپایی این نمایشگاه در مشهد گفت: ایران و افغانستان مشترکات و تعلقات تاریخی بسیاری با یکدیگر دارند و برپایی این نمایشگاه کمک کرد این تعلقات تازه شوند و فرصتی برای توسعه فعالیت های فرهنگی فراهم شود.

نمایشگاه هراتِ جان تا روز هفتم فروردین آماده میزبانی از بازدیدکنندگان است. شایان ذکر است، این اولین نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری هرات در مشهد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->